PGR – w skrócie Projekt Grzegorza Rogali, to autorski projekt lidera wyrażający myśl o spotkaniu kultur, podczas którego rozmawia się językiem jazzu. W tej pojemnej koncepcji mieszczą się: dialog muzyki polskiej, żydowskiej i latynoskiej, poezja Brunona Szulca, motywy biblijne czy hip-hopowy free-style. Można się o tym przekonać słuchając dwóch wydanych już płyt, które znaczą historię od powstania PGR w 2008 roku.

PGR dwukrotnie otrzymał grant Berklee College of Music. Jego muzyka gościła w UK Jazz Radio, a z ważniejszych scen na których zespół wystąpił można wymienić: Festiwal Jazz w Riunach, Festiwal Jazz od Nowa, Letnia Akademia Jazzu, Flugery Lwowa, B-flat – Berlin, Jazz Schmeide – Duesseldorf, Teatr Agnieszki Osieckiej, Festiwal Kolory Polski, Muzeum Historii Żydów Polskich, Parlament RP, udział w projektach: Jazz Scena Zamek i Old Town Jazz w Piotrkowie Trybunalskim.

Tym razem ideą przedsięwzięcia jest po prostu spotkanie przyjaciół Grzegorza, wraz z ich potencjałem twórczym i z tym co przynoszą z racji swojego etnicznego pochodzenia. Usłyszymy więc rodzime melodie i autorskie kompozycje. Ich niepowtarzalność będzie się brać z autentyzmu, który można przyrównać do jedzenia pizzy na Campo di Fiori w Rzymie, czy zagryzania bockwursta od ulicznego sprzedawcy na Friedrichstrasse w Berlinie.

Muzyczne historie opowiedziane na jazzowo i połączone różnorodnością spojrzeń stworzą niezapomnianą podróż przypominającą wspólne wyjście w góry. Brak instrumentu harmonicznego, zapewni bezkompromisowy przekaz tego co danej osobie w duszy gra, z drugiej strony jest nie lada wyzwaniem, ponieważ harmonie są współtworzone przez trzy linie melodyczne poszczególnych instrumentów.

 

Skład:

Grzegorz Rogala – puzon. Puzonista, kompozytor, aranżer. Absolwent Jazz Institut Berlin. Stypendysta Berklee College of Music (Boston). Studiował u Jiggsa Whighama, Kierownika Big-Bandu BBC oraz Phila Wilsona. Osiągnięcia: indywidualne wyróżnienie na festiwalu FAMA (2005 r.), laureat festiwali: „Nadzieje Warszawy i Berlin Jazz & Blues Award ( z zespołem Kattorna – 2006 r.) . Członek międzynarodowego bigbandu European Colours Jazz Orchestra (2008 r.). Laureat nagrody „ Phil Wilson Award ” (2009 r.). Dyskografia: „Straying To The Moon” – Kattorna (2010), „Enthuzjazzm” – PGR (2011), „Poezjazz” – PGR & Zilberman (2014). Lider :PGR, 2+, Oprócz, Grzegorz Rogala Trio, Native Jazz Trio. Brał udział w wielu festiwalach jazzowych,  między innymi: Festiwalu Krzysztofa Komedy, Letniej Akademii Jazzu, Acona Summer Jazz, Leipziger Jazz Tage (Niemcy), Sounds no Walls (Niemcy), Bremen Jazz Messe (Niemcy), Flugery Lwowa (Ukraina), Od Nowa Jazz Festival.

Grzegorz Rogala – puzon. Puzonista kompozytor, aranżer, band-leader. Absolwent Jazz Institut Berlin. Stypendysta Berklee College of Music (Boston) w 2009 roku. Studiował u profesorów: Grzegorza Nagórskiego, Ludwika Nussa, Jiggsa Whighama-Kierownika Big-Bandu BBC oraz Phila Wilsona. Członek Europejskiego Big-Bandu European Colours Orchestra”(2008 r.).

Osiągnięcia: indywidualne wyróżnienie na festiwalu FAMA (2005 r.), laureat festiwali:Nadzieje Warszawy” i „Berlin Jazz & Blues Award” (z zespołem „Kattorna” – 2006 r.). Laureat nagrody „Phil Wilson Award” (2009 r).

Lider PGR, „2+” i  „Oprócz”, Grzegorz Rogala Trio.

Uczestniczył w wielu festiwalach, między innymi takimi jak: Festiwal Krzysztofa Komedy – Warszawa, Letnia Akademia Jazzu – Łódź, Ancona Summer Jazz – Włochy, Leipziger Jazz Tage – Niemcy, Sounds no Walls – Berlin/Niemcy, Flugery Lwowa – Ukraina, Od Nowa Jazz Festival – Toruń.

 

 

Dyskografia : brał udział w nagraniach The Best Of Polish Smooth Jazz Vol I & II, The Best of Berlin Jazz Award – Live CD ( z „Kattorną”), jako współproducent i sideman  wydał z zespołem “Kattorna” album “ Straying To The Moon” (2010 r.). Jako lider PGR ( Projekt Grzegorza Rogali) zadebiutował płytą  zatytułowaną  „Enthuzjazzm“ (2011. Następnie nagrał  album zatytułowany „Poezjazz” (2014)- PRG & Zilberman.

Projekt Grzegorza Rogali (PGR) to efekt zainteresowań artysty zawiązanych         z muzyką chasydzką, latynoską i polską muzyką folkową. Powstawał i ewoluował w: Niemczech, Polsce i USA. Początkowo P.G.R. działał jako trio, które tworzyli: pochodzący z Kanady, kontrabasista Derek Shirley, Marcin Łonak – perkusja oraz Grzegorz Rogala – puzon. Zadebiutowali pod nazwą „Romelo” podczas festiwalu „Polnisches Markt” w Greiswaldzie (Niemcy 2007 r.). W 2008 roku do P.G.R. dołączył saksofonista Dawid Główczewski i grupa wystąpiła po raz pierwszy jako kwartet w łódzkim klubie „Wytwórnia”. Muzyka zespołu nadal odwoływała się do folkowych melodii, które w połączeniu z jazzową ekspresją tworzyły niepowtarzalne brzmienie i unikalny klimat w trakcie koncertów. Podczas stypendium w Berklee College of Music w Bostonie  G. Rogala poznał Sagit Zilberman – izraelską saksofonistkę. Wspólnie udało im się stworzyć interesujący projekt połączenia jazzu z energią środkowej Europy oraz koegzystujących i przenikających się ze sobą kultur. Formacja  „P.G.R. feat. Sagit Zilberman” ma w dorobku ponad 100 koncertów w Polsce, Niemczech, na Ukrainie oraz w USA. W 2011 roku pojawiła się sygnowana przez P.G.R.  płyta zatytułowana„ Enthuzjazzm”, na którą składa się siedem utworów. Udział  w nagraniu wzięli następujący artyści: Grzegorz Rogala – puzon, Sagit Zilberman – saksofon altowy, Łukasz Borowiecki – kontrabas, Michał Bryndal – perkusja, Lucyan (Lucjan Wesołowski) – oud, Wujek Samo Zło (Maciej Gnatowski) – rap. Płyta została bardzo ciepło przyjęta przez środowisko  krytyków muzycznych. Artyści brali udział w festiwalach jazzowych i klezmerskich, między innymi wystąpili: w Sali Kolumnowej Sejmu podczas obchodów Dnia Izraela   w Parlamencie RP, na scenie Jazz Schmiede w Dusseldorfie, podczas Festiwalu „Kolory Polski”, którego organizatorem jest Filharmonia Łódzka, na Festiwalu Czterech Kultur w  Łodzi. Koncertowali podczas:  Flugerów Lwowa,  Gdańskich Nocy Jazzowych, Festiwalu  Piwnicy pod Baranami – Kraków, Festiwalu Jazz w Ruinach,  na scenie Filharmonii Słupskiej, w  klubie „Blue-Note” w Poznaniu. P.G.R. został wielokrotnie wyróżniony grantami: dwukrotnie przez Berklee College of Music, dwukrotnie przez Ambasadę Izraela w Polsce, Muzeum Historii Żydów Polskich, Fundację Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, Jewish  Community Centre  w Krakowie. Kolejny album pn. „Poezjazz” wydany w 2014 roku  przez P.G.R. & Zilberman, na który składa się  osiem utworów, został nagrany w następującym składzie:  Sagit Zilberman – saksofon altowy, Barbara Rogala – vocal,  Małgorzata Hutek- vocal, Grzegorz Rogala – puzon, Witold Janiak – fortepian, Wojciech Pulcyn – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja.

W 2012 roku Grzegorz Rogala rozpoczął współpracę z muzykami latynoskimi    w ramach PGR –  “Latin Fire”. Nowa odsłona artystyczna  formacji kierowanej przez Grzegorza Rogalę stanowiła energetyczną mieszankę jazzu z etniczną muzyką afrokubańską, brazylijską, meksykańską. Clave, bossa nova, tango w kompozycjach i wykonaniu zarówno Grzegorza Rogali oraz towarzyszących mu gości z Kuby i Meksyku  w osobach między innymi: Luisa Moliny, Rolanda Abreu, Tomasa Sancheza zabrzmiały  interesująco. Zespół odbył dwie trasy koncertowe, z których ostatnia wykonana została w lutym 2013 roku. Wówczas to muzycy wystąpili między innymi w Toruniu na Jazz Od Nowa Festival.   Z zespołem współpracowali następujący artyści: Jose Manuel Alban Juarez, Regis Molina Reynaldo, El Congo Allen i Miguel Alejandro Lagos Miranda.

Od niedawna Grzegorz Rogala jest liderem dwóch nowych projektów pn.”2+” (Grzegorz Rogala – puzon, Loopy, Frank Parker – perkusja, elektronika) i „Oprócz” ( Grzegorz Rogala – puzon, Loopy, Maciej Milczarek – elektronika), stanowiących nieco inną propozycję brzmieniową, w której muzycy podczas tradycyjnej gry na instrumentach posiłkują się urządzeniami elektronicznymi,  służącymi  do przetwarzania dźwięku.

Grzegorz Rogala współpracował między innymi z takimi artystami jak: Jiggs Whigham, Jerzy Główczewski, Paweł Pańta, Włodek Pawlik, Cezary Konrad, Maciej Sikała, Regis Molina  Reynaldo, Rosario Guliani, William Cepeda, David Friedman, Witold Janiak, Krzysztof Szmańda, Marc Bernstein, Dwight Trible, Sagit Zilberman, Kurt Rosenwinkel, Frank Parker, Marcin Jahr, Maciej Milczarek.

 

Roman Ott – saksofony: sopranowy, tenorowy (Niemcy).

Jest jednym z najlepszych i najbardziej interesujących pod względem brzmieniowym berlińskich saksofonistów. Wyjątkowo utalentowany muzyk potrafi wydobyć z instrumentu niepowtarzalny dźwięk i wyczarować jak to określili krytycy muzyczni „dobrą starą magię”. Przez rok w ramach wymiany międzynarodowej mieszkał w Baltimore, gdzie poznał jazz w jego amerykańskim brzmieniu. W 2003 roku w Berlinie  Roman Ott założył zespół  jazzowy, znany pod nazwą „Inner Shape”, w skład którego weszli:  Florian Hofner (fortepian), Lars Guhlcke (kontrabas), Peter Gall (perkusja), Kurt Rosenwinkel (gitara)  oraz lider R. Ott (saksofon).   Podczas festiwali i konkursów jazowych, w których brał udział z zespołem, wielokrotnie zostały docenione jego umiejętności solistyczne oraz kompozytorskie. Zdobył  wiele wyróżnień i nagród muzycznych. Studiował  muzykę jazzową  najpierw w Folkwang Universitat der Kunste w Essen, a w późniejszym czasie w Instytucie Jazzu  Berlińskiego  Uniwersytetu  Sztuki (Niemcy). Posiada w dorobku następujące albumy: debiutancki, nagrany w wieku 24 lat „Inner Shape” (2007, Traumton Records), „Seeing People (2009, Fresh Sound New Talent) , „If  You Lived Here You’d  Be Home by Now” feat. Kurt Rosenwinkel – gitara , Manuel Schmiedel – fortepian, Lars Guhlcke – kontrabas, Peter Gall – perkusja, (2014 Fresh Sound New Talent), Obecnie pracuje nad swoim kolejnym albumem oraz komponuje muzykę filmową i teatralną.

Anders Grop – kontrabas .

Urodził się w1964 roku w Sztokholmie, kontrabasista, kompozytor, pedagog. Po ukończeniu Sztokholmskiego Instytutu Pedagogiki Muzycznej w 1995 roku, zaczął koncertować z różnymi składami, głównie muzyków jazzowych. Występował na całym świecie, między innymi w składach  takich zespołów  jak: SOS Big Band, Stockholms Storband, Latin The Mood, Cirrus, Lynx, Persone (Rock), Flintstones Big Band. W 2003 roku Anders Grop  z Berlin Big-Band odniósł znaczący sukces podczas festiwalu  Jazz & Blues Award Berlin. Współpracował m. in. z Nilsem Landgrenemm (puzonista), Hayati Kafe (wokalista jazzowy, pochodzenia tureckiego), Ulfem Andersonem (muzyk- instrumenty: saksofon, flet, klarnet, kompozytor, (ABBA)), Paulem Youngiem (wokalista).

Igor Hnydyn – perkusja.

Ukończył klasę instrumentów perkusyjnych w Lwowskiej  Państwowej Akademii Muzycznej (2004). Jest jednym z najlepszych ukraińskich jazzmanów. Jako perkusista i kompozytor  od 2004 roku kieruje grupą jazzową  „SchockolaD”, z którą wystąpił na wielu festiwalach na Ukrainie, w Polsce, na Litwie i we Francji, między innymi: „Jazz bez” (2004-2010), „Flugery Lwowa” (2005-2011), „Metro Jazz” (2005), „Jednist”(2005), „Kontury doświadczenia (2007), „Ukraina – Litwa performens- Jazz Fest (2008), „Art. Maschine – projekt. Wilno – Europejska Stolica Kultury -2009), „Fortmisja  (2009-2011), „Amiens Jazz Festival” (Francja 2010), „Europejski Stadion Kultury” (Polska –Rzeszów 2011), „Alfa Jazz Fest” (Ukraina – Lwów 2011), Międzynarodowy Festiwal Jazzowy ( Przemyśl  2016).  W okresie od lutego do lipca 2008 roku I. Hnydyn był uczestnikiem półrocznego  grantu  MKiDN „Gaude Polonia”,  podczas którego przebywał w Warszawie, gdzie studiował u cenionych polskich jazzmanów: Czesława Bartkowskiego (perkusista) i Andrzeja Jagodzińskiego (pianista) oraz  ściśle współpracował z polskimi muzykami: Michałem Jarosem i Tomaszem Dąbrowskim w ramach projektu „SchockolaD”.Jest koordynatorem działalności „Jazz Club Lviv”, znaczącego miejsca dla muzyki jazzowej we Lwowie. Od 2009 roku współorganizuje międzynarodowe warsztaty  jazzowe „Chodzież na Ukrainie”, zapraszając na Ukrainę artystów prowadzących zajęcia podczas „Chodzieskich Warsztatów Jazzowych”. W 2010 roku uczestniczył w „International Cultural Exchange Visitors . Program American Root Music”, który prowadzi Kennedy  Center w Stanach Zjednoczonych. Wart zaznaczyć, że w wymianie wzięło udział  razem osiem osób, które zostały wybrane spośród przedstawicieli 59  krajów.  W tym samym roku artysta wygrał ukraińską edycję konkursu V- Drums , organizowanego przez japońskiego producenta instrumentów muzycznych , firmę „Roland”, a następnie reprezentował swój kraj podczas ogólnoeuropejskiej rywalizacji perkusistów.  W 2011 roku Igor Hnydyn zainicjował pierwszą edycję „Lwowskiej Letniej Szkoły Jazzowej”. Współpracował  miedzy innymi z takimi muzykami jak: Tomasz Dąbrowski, Piotr Baron, Melvin Taylor, Michael Bowie, Frank Parker, Marc Bernstein, Jurij Jaremczuk, Andrej Kondakov, Igor Zakus, Aleks Maksymiv, Kuba Cichocki, Sheldon D’Silva, Mark Coffie.