XXVIII koncert z cyklu Jazz Scena Zamek odbędzie się w dniu 3 .05.2019 roku o godzinie 19.00.

obrazek

PGR – Psałterz Polski

na sopran i ensemble jazzowy
(POL/USA/GER/SWE)

 

PGR – w skrócie Projekt Grzegorza Rogali. To autorski projekt lidera wyrażający myśl o spotkaniu muzycznym kultur. W tej pojemnej koncepcji mieszczą się jazz, muzyka etniczna oraz „poważna” poezja Brunona Szulca, motywy biblijne, czy hip-hopowy free-style. Można się o tym przekonać słuchając 2 wydanych już płyt, które znaczą historię od powstania PGR w 2008 roku. Pierwsza z nich „Enthuzjazzm” wydana w 2011 roku to egzotyczny mix muzyki klezmerskiej, latynoskiej i jazzu, na której wystąpił m.in. raper „Wujek samo Zło”, to w pewnym sensie ukłon w stronę Johna Zorna – muzycznego postmodernisty, którego 2 utwory znajdują się na płycie. Kolejny, wydany w 2014 roku album „Poezjazz”, to przede wszystkim bardziej osobisty wymiar muzyki z tytułami odnoszącymi się do ukochanych osób (Song for Basia), ale także poetyckie teksty „Pieśni nad Pieśniami” i Brunona Szulca. Obie płyty zostały nagrane z Izraelską saksofonistką Sagit Zilberman, która jest nie tylko gościem na płytach, ale także ich współautorką. Z zespołem współpracowali także Maciej Sikała, Cezary Konrad, czy Regis Molina Reynaldo – kubański „brylant” saksofon..

 

PGR dwukrotnie otrzymał grant Berklee College of Music, jego muzyka gościła w UK Jazz Radio, a z ważniejszych scen na których zespół wystąpił można wymienić Festiwal Jazz w Ruinach, Festiwal Jazz od Nowa, Letnia Akademia  Jazzu,  Flugery  Lwowa, B-flat – Berlin, Jazz  Schmiede – Duesseldorf,  Teatr  Agnieszki, Osieckiej, Festiwal Kolory Polski, Muzeum Historii Żydów Polskich i Parlament RP.

 

 

Kolejna podróż zespołu przebiega w czasie. Cofając się 440 lat wstecz odkrywamy renesansową muzykę, złotego wieku. Dwóch wspaniałych twórców łączy siły, aby stworzyć dzieło unikalne. Jest nim „Psałterz Polski”. Jan Kochanowski przekłada na język polski Księgę Psalmów i proponuje Mikołajowi Gomółce ich muzyczne opracowanie. Ten, ledwie po kilku miesiącach przynosi 150 psalmów w układzie 4 głosowym. Muzyka, mimo braku schematyczności zachowuje prostotę, zgodnie z podtytułem Psałterza:

Są łacniuchno uczynione
Prostakom nie zatrudnione
Nie dla Włochów, dla Polaków
Dla naszych, prostych domaków”.

Powstaje dzieło wyjątkowe na skalę europejską, łączy tekst i muzykę najwyższej próby. Dzięki rytmizacji zachowuje naturalną akcentację języka polskiego, w psalmach spotykamy elementy obcych tańców (pawany, czy gagliardy). Jest to więc kwintesencja polskiego renesansu, wiernego tradycji, ale czerpiącego też  z dorobku kultury europejskiej.

Taka tez idea przyświeca projektowi PGR – Psałterz Polski.

Teksty psalmów są podane przez sopran – Babarę Rogalę, a pozostałe linie realizują instrumentaliści: muzycy jazzowi z Europy (USA, Niemiec, Szwecji i Polski). Melodie i treści psalmów stają się dla członków zespołu tematami do improwizacji, przeradzając się we wspólne kulminacje. Mamy więc muzyczną podróż spiętą renesansową, „złotą” – chciałoby się rzec, klamrą.